5 cara kurus dengan cepat tanpa perlu berpuasa!

 Hai assalamualaikum pembaca budiman


 

Alhamdulillah kita dah berada di beberapa hari terakhir di bulan Ramadhan. Semoga Ramadhan kali ini membawa seribu makna dan keberkatan untuk kita semua. 

Saya terfikir juga saya sering rasa kalau bulan puasa tentu ramai orang akan mudah nak turun berat badan dengan pantas. Kerana ibadah puasa kan sangat bagus untuk mengurangkan kekerapan dan juga jumlah makanan yang kita ambil seharian.  Tetapi ramai dari kita kurang berjaya untuk mengambil peluang bulan Ramadan untuk mengurangkan  berat badan.

Antara sebab- sebabnya   termasuklah kerana mengambil makanan dan minuman tinggi gula semasa berbuka dan bersahur, kurang aktiviti cergas, dan tidak menjaga makro nurient. Sebenarnya kalau nak turunkan berat dengan pantas, tak perlu di bulan Ramadan, di bulan- bulan lain pun, kalau kena caranya pasti senang nak turun berat dan kurus dengan cepat.

Sebelum berpuasa saya berjaya turunkan 4kg tanpa perlu berpuasa, malah saya dapat makan semua makanan yang digemari tanpa rasa bersalah.

Jom saya kongsikan 5 cara untuk turunkan berat dengan pantas, tanpa perlu berpuasa dengan ketat seperti di bulan Ramadan:

1. Tekankan Kalori Masuk dan Kalori Keluar

 

Ramai yang keliru bagaimana nak kurangkan pengambilan kalori. Kerana ramai yang cuba diet kalori terlalu ketat dan diet yang diamalkan tu tak dapat sustain sehingga mencapai berat idaman. Atau, disebabkan kurang ilmu pemakanan dan diet, jumlah kalori yang dimakan tetap berlebihan hingga menyukarkan proses kurus.  Mari saya cadangkan cara ini..

Download apps :MyFitnessPal

Dalam apps ni, dia akan kirakan jumlah kalori setiap jenis makanan. anda cuma perlu log menu makanan anda seharian dan dia akan bantu anda kira kalori. Jika anda buat aktivit senaman pun , apps ni akan bantu untuk kirakan. Bukan itu sahaja ia akan tentukan jika anda terlebih atau terkurang mana2 nutrien penting yang perlu anda ambil /atau kurangkan  jika ingin kurus dengan cepat dan sihat.

Cara saya, saya ambil peluang kurangkan kalori pada masakan. saya suka makan nasi, jadi saya makan, cuma saya bakar ayam dengan memastikan ayam itu sedap rasanya. sayur pun saya pelbagaikan supaya tak bosan. yang penting kita enjoy. Bila makan macam ni saya boleh makan dessert kegemaran seperti peanutbutter dengan roti, atau yoghurt, tanpa perlu risau  dengan jumlah kalori berlebihan.

2. Aktiviti Senaman

Ramai orang menyampah nak kurus dengan cara ini. Tapi percayalah anda tak perlu senaman yang berat, cukup cuma fokus kepada aktiviti yang anda gemari. Jika anda suka berjogging, buat lah 25 minit sehari, kalau berjalan  pun anda boleh cuba 1-2km sehari. Sebenarnya dengan bersenam, kalori anda anda akan terbakar dengan  pantas, dan mudah nak berada dalam keadaan defisit kalori, bila bersenam dengan kerap.

Cara saya, saya pelbagaikan aktiviti cergas supaya tidak bosan. Ada hari saya akan jogging 3km keliling rumah, dan ada harinya saya buat aktiviti senaman strength di gym.

3. Diet yang kita suka  dan boleh ulang tiap2 hari

Macam yang saya sebut di atas, kalau kita bukan orang yang biasa makan oat, roti perang- agak sukar ya kalau terikut- ikut cara tips diet  yang tak sesuai dengan tekak dan selera kita. Diet  yang berjaya ialah yang kita boleh ulang sehingga bila- bila dan kita tak bosan.

Macam saya, saya boleh je makan ayam bakar untuk   makan tengahari setiap hari. dan saya juga  suka mentega kacang sebagai minum petang. Maka saya akan pastikan kalori saya dalam kawalan tetapi masih mengambil makanan- makan di atas. 

Tetapi memang agak sukar jika kita jenis yang suka snacking dan cepat craving. OK saya nak cerita tentang kawalan craving dalam point berikutnya.

4. Kawal Craving dengan Vitamin

Sebenarnya bila kita craving "benda- benda masin" atau dessert atau apa juga yang kita rasa kita tak boleh ubah, ia adalah satu signal bahawa badan kita kekurangan nutrien atau mineral penting.

Antara vitamin yang membantu kawal craving adalah:

a) Vitamin B Complex - ia mengawal gula dalam darah, bila kawalan gula stabil craving akan mudah terkawal juga. Selain itu, B Complex dapat berikan ketenangan, yang juga memberikan efek melawan craving.

b) Vita-lea Multivitamin - anda perlukan mineral dan vitamin yang lengkap setiap hari, maka kuranglah badan kita meminta yang bukan- bukan.Vita-lea ada 28 jenis vitamin dan mineral yang diperlukan oleh badan, dan mineral chromium adalah yang sangat bagus untuk mengawal craving

c) Omega  Guard  - untuk mengawal selera dan kelaparan, sangat penting jika hormon leptin dikawal. Inilah fungsi Omega Guard yang membantu mengawal hormon- hormon utama dalam badan melalui Asid Lemak Omega-3 yang terkandung di dalamnya

d) Vivix - resveratrol di dalam Vivix membantu meningkatkan metabolism dan membakar lemabk dengan lebih pantas.

Ini antara beberapa supplemen yang anda  boleh ambil untuk mengawal craving dan mengendali selera makan yang membuak- buak.

5. Jaga Waktu Tidur

Jika anda amalkan semua tips di atas, tetapi masih lagi gemuk? Cuba selidik berapa lama anda  dapat tidur dalam sehari.  Tidur yang cukup dan puas adalah sangat penting untuk  kurus dengan sihat dan cepat.

Saya suka amalkan 2 biji Res-V sebelum tidur, dan 3 biji  Ostematrix untuk mendapat tidur yang deep dan sempurna. Dan pastikan juga telefon diletakkan dalam mode do not disturb, supaya  tidur tak terganggu dengan bunyi- bunyian atau notifikasi yang tidak diperlukan.

------ 

Selain 5 cara kurus dengan cepat di atas, saya  suka mengambil pembantu diet untuk kurus dengan cepat iaitu SET SHAKLEE HELLO NEW YOU! Paling mudah bila amalkan set ni sebab kalori terkawal, craving terkawal,, berat pun turun cepat sangat.

Dalam  set ni ada lengkap, protein untuk beri rasa kenyang yang lama, Omega untuk bakar lemak, lecithin untuk bantu halang lemak meresap, dan Herb-lax untuk bantu pelawasan.

Jika anda nak tanya apa juga soalan tentang set ni, atau juga cara pengambilan, boleh lah contact sahaja saya. Let's kurus dengan cepat!!

------

Master Aisha , Shaklee ID 908079

WhatsApp : http://wasap.my/60122727995

Hubungi kami juga untuk mengetahui tentang peluang bisnes Shaklee hanya dari rumah dan secara online. 

#NextLevelBlogging
#ShakleeThrive2023
#ShakleeTriumph2023
#SetRahmahShaklee2023



Comments

Popular Posts